Presents a la II Trobada d’entitats de foment del català

11050831_1007296082628868_8642602228947972428_nEl passat 22 de juliol es va celebrar la II Trobada d’entitats de foment de la llengua catalana que va estar presidit pel conseller de Cultura, Ferran Mascarell, a l’Auditori del Palau de la Generalitat.
Aquest va ser un acte de reconeixement al compromís actiu del teixit associatiu de Catalunya amb la llengua i en el que van intervenir entitats representatives de tots els territoris de parla catalana: la Franja d’Aragó, Andorra, Catalunya del Nord, l’Alguer, les Illes Balears, el País Valencià i Catalunya. La directora general de Política Lingüística,

Ester Franquesa, també va participar en l’acte on va destacar la importància de les entitats vers la projecció del català a la societat.

Durant la trobada, el conseller Ferran Mascarell es va mostrar optimista en relació amb el nombre creixent de persones que tenen el català com a llengua habitual encara que no sigui la seva llengua materna. Amb tot, també va lamentar que encara existeixin àmbits complicats pel que fa a l’ús de la llengua, com el de la justícia o el cinema.

La Lluïsa Celades, directora de la Fundació La Roda, va participar en l’acte parlant de la trajectòria de l’entitat als barris de tot Catalunya portant cultura i català durant més de 38 anys. Com a Fundació, La roda va ser creada l’any 2003 i es hereva de l’associació La Roda nascuda el febrer de 1977 de la unió de 7 entitats de Barcelona. El principal objectiu de l’associació originaria era lluitar contra les mancances culturals de la ciutat en el camp del lleure infantil i juvenil i difondre la llengua, la cultura i les tradicions del país. Actualment, La Fundació La Roda programa més de 300 activitats l’any i està formada per 77 entitats infantils, juvenils i culturals de tot Catalunya, que treballen en barris de trenta-una poblacions amb el repte d’afavorir la cohesió social.
Els parlaments de les diferents entitats es van succeir durant tot l’acte amb la participació de Isona Passola (presidenta de l’Acadèmia de les Arts i les Ciències Cinematogràfiques Catalanes), Jordi Mas (president de Softcatalà), Jordi Esteban (membre de la Coordinadora d’Associacions per la Llengua Catalana (CAL), Teresa Cabanas Piera (presidenta del Centre de la Cultura Catalana d’Andorra), Dolors Ibáñez (membre d’Educació de l’Escola Valenciana-Federació d’Associacions per la Llengua) Josep M. Baró (president de l’Associació Cultural del Matarranya), Aleix Andreu i Oliver(president de l’Associació d’Amics de la Bressola), Claudia Soggiu (presidenta de l’Obra Cultural de l’Alguer), David Garrofé (president de la Fundació CECOT Persona i Treball), Antoni Lluís Trobat (en representació del president de l’Obra Cultural Balear) i Oriol Hosta (president dels Lluïsos de Gràcia).

El conseller va apostar, finalment, per reforçar una mirada integral del català com a llengua comuna dels diferents territoris de parla catalana i va assenyalar, també, la necessitat de conèixer més profundament l’ús de la llengua mitjançant una enquesta integral a tots els territoris.
171 entitats registrades
Enguany, el cens d’entitats ha crescut un 20% respecte a l’any 2014, amb un total de 171 entitats registrades:
80 culturals.
29 d’àmbit empresarial, laboral i professional.
9 de ciència i tecnologia.
21 de foment de la llengua.
15 d’integració social.
12 de joves i lleure.
5 de formació.

Aquesta és la xifra més alta des de la creació del registre, l’any 2002.