Sant Jordi

rosaLa celebració en honor al patró de Catalunya, Sant Jordi, es remunta a segles enrere. Aquest mític personatge va ser un soldat romà, màrtir cristià, matador de dracs i un model de caballerositat, tot en un.

Dilluns que ve 23 d’abril és la Diada de Sant Jordi. El tedi i la rutina de l’inici de setmana s’esmorteeix  amb aquesta jornada que mostra el costat més romàntic de Catalunya on la cultura i la passió es fonen en aquesta tradició donant-li un toc completament diferent a la llegenda del sant medieval.

Per a aquest dia, La Roda estarà en les Rambles de Barcelona a l’alçada de Portaferrissa (parada 46) de 10 a 12h fent costat a la Federació Catalana de Voluntariat Social amb una proposta cultural de llibres solidaris, punts de llibre i material educatiu. Així que si encara no tens plans per al dilluns t’animem a sortir al carrer i participis d’una Diada plena de llibres interessants.

La llegenda

Són moltes les històries que expliquen l’origen de Sant Jordi. D’una banda diuen que en la Capadocia (Turquia), un militar romà anomenat Sant Jordi es va negar a executar un mandat de l’emperador que perseguia i matava als cristians i per això va ser martiritzat i decapitat. Pel que posteriorment va començar a ser venerat com a sant en l’imperi romà.

Per la seva banda, la versió més propera a Catalunya explica que a Montblanc hi havia un drac que atemoria la població. Per sorteig es va decidir que la filla del rei fos lliurada en sacrifici al drac. No obstant això, va aparèixer Sant Jordi, un cavaller que va matar al drac amb la seva espasa i va salvar a la princesa. De la sang del drac van néixer roses vermelles. D’aquí la tradició de regalar roses el dia de Sant Jordi.

En l’actualitat continua la tradició de regalar una rosa que simbolitza l’amor i l’amistat al costat d’un llibre. I és que aquest intercanvi de rosa i llibre s’ha convertit en l’emblema de la festa de Sant Jordi a Catalunya. Una festivitat que coincideix amb la declaració en 1995 per la UNESCO del dia Mundial del Llibre.