Comença a Rodar “Cent anys d’Els Pastorets”

Del 22 de setembre i fins al 5 d’octubre es podrà visitar al vestíbul del Centre Cívic del municipi.
De caràcter divulgatiu i adreçada a petits i grans, Goita, ‘Els Pastorets’! Es va inaugurar el passat 5 de juny al Parc de la Ciutadella de Barcelona en el marc de la Tamborinada 2016.
L’exposició ofereix documentació inèdita sobre Els Pastorets del famós autor i ha estat il·lustrada amb els dibuixos d’Inés Valls i el disseny d’Aixa Rocks. L’actriu i pedagoga, Eva Saumell, ha estat la documentalista de la mostra i en Francesc Foguet s’ha encarregat del comissariat de l’exposició.
L’exposició està organitzada per la Fundació Folch i Torres, el Centenari dels Pastorets de Folch i Torres, la Coordinadora de Pastorets de Catalunya i la Fundació La Roda.

La commemoració d’aquesta gran efemèride de tradició catalana va començar el passat 17 d’octubre de 2015 quan un centenar d’àngels i dimonis de diferents grups de Pastorets d’arreu del territori es van congregar a les escales del Teatre Nacional de Catalunya per inaugurar el Centenari dels Pastorets de Josep Maria Folch i Torres.
Trobades, exposicions, concurs de cuplets, mostres i moltes més activitats es van programar des de llavors amb la culminació l’1 d’octubre de l’acte central del Centenari amb una representació conjunta de Pastorets a Palau-solità i Plegamans.
L’acte de cloenda del Centenari està programat pel 10 de desembre de 2016 a Montserrat.
Una mica d’història
A les acaballes de 1916, la Junta d’Espectacles del Coliseu Pompeia de Barcelona, propietat dels pares caputxins, va encarregar a Josep Maria Folch i Torres d’escriure uns Pastorets més moderns que els de Serafí Pitarra. L’èxit de l’estrena d’Els Pastorets o l’adveniment de l’infant Jesús, el Nadal d’aquell any, va ser «total». Fins al 1935, l’obra es va representar gairebé cada any. Prohibida per la censura franquista el 1939, va haver de fer-se en castellà, tot i que alguns grups van escapolir-se’n. A partir del 1946, per fortuna, l’original català va tornar als escenaris. D’aleshores ençà, ha estat present en tots els Nadals dels catalans.

L’autor
Josep Maria Folch i Torres (Barcelona, 1880-1950) és un dels autors més llegits de la literatura catalana de la primera meitat del segle xx. Escriptor prolífic, va conrear la novel·la, la poesia i el teatre, i també va col·laborar en nombroses publicacions. Immers en els cercles catalanistes, va especialitzar-se en la literatura infantil i juvenil. Va ser, del 1910 al 1938, l’ànima del setmanari per a la mainada En Patufet. Per als joves, va fundar la col·lecció de novel·les «Biblioteca Gentil» (1924). Amb molt d’èxit, va estrenar diverses peces teatrals, com ara Els Pastorets (1916), La xinel·la preciosa (1918) o La Ventafocs (1920).

www.centenaripft.cat
info@centenaripft.cat