Empreses solidàries

logotipo-calidad-pascual-rgb-alta-res-2Entrevistem a Silvia Lozano López, Responsable Regional de Relacions amb la societat de Corporació Pascual.

“Calidad Pascual” és una de les empreses privades que ens ajuden a la Tamborinada fent donació dels seus productes. Aquesta empresa és un clar exemple de corporació que porta la Responsabilitat Social Corporativa a un altre nivell. En les passades memòries presentades per l’empresa sobre Responsabilitat Social Corporativa, va donar a conèixer una aportació anual de més d’1,8 milions d’euros al tercer sector i al mecenatge i vint iniciatives des del Grup de Voluntariat.

Com es construeix una campanya important a partir de les accions de Responsabilitat Social? En Pascual utilitzem un concepte diferent per explicar la nostra estratègia de responsabilitat social. Aspirem a la creació de valor compartit, és a dir, a integrar plenament la responsabilitat corporativa en la planificació i gestió de la companyia, tenint en compte les expectatives dels nostres grups d’interès.

La finalitat última no és altre que la de poder generar el valor més gran possible per al desenvolupament futur i compartir amb aquells actors del nostre entorn amb els quals ens relacionem. Seguim sent una empresa, una companyia que lluita en un mercat tremendament competitiu com el de gran consum. Però, precisament és per això, que creiem que la millor manera d’assegurar la nostra sostenibilitat a 15 o 20 anys implica fixar relacions sòlides amb els nostres grups d’interès, no tant en funció de les exigències del curt termini, sinó posant el nostre horitzó sempre més enllà, convençuts que a la llarga, ambdues parts sortirem guanyant. Per a això, la responsabilitat corporativa s’ha d’entendre com un estil de gestió i comprometre a tota l’organització, a totes les unitats de gestió o producció.

Com descriuria la cultura o l’esperit de la companyia?  Pascual és una companyia familiar amb un mandat clar de perseverar en les nostres senyes d’identitat: qualitat i salut, esperit emprenedor, compromís amb l’entorn rural i social, preocupació per les persones i el medi ambient. Com us comentava, la creació de valor amb els grups d’interès que intervenen en cadascun d’aquests estadis és el nostre principal objectiu. Des dels nostres orígens, sempre hem entès la nostra feina com una aliança amb proveïdors, empleats, clients i la societat en general orientada a generar un valor per compartir amb cadascun d’ells, d’aquí el nostre lema corporatiu: “Tu, la nostra raó de ser”.

Llet Pascual desenvolupa la responsabilitat social corporativa de l’empresa mitjançant actuacions responsables davant la societat. En quin tipus de projectes participa Grup Pascual? Els nostres projectes estan sempre orientats a crear valor per als nostres grups d’interès, per exemple, Pascual desenvolupa programes d’ajuda i assessorament als seus proveïdors del sector primari, amb els quals manté una estreta vinculació. En relació amb els consumidors així com la societat en general, la Companya desenvolupa projectes d’educació alimentària així com foment de l’activitat física que han estat un èxit amb un total de gairebé 35.000 usuaris des de 2007, i pertanyents a entitats així com a col·lectius de diversa índole abastant totes les edats i tipologies de públic en aquest projecte formatiu de pedagogia alimentària i foment d’uns hàbits saludables així com de l’esport al qual estem molt vinculats. De fet, des del patrocini de les Olimpíades de Barcelona’92, formem part del programa ADO així com des de 2005, també a l’ADOP.

Pel que fa als grups d’interès interns tenim l’acreditació EFR (empresa familiarment responsable), a més desenvolupem activitats de voluntariat corporatiu a tots els nostres centres de treball. A Catalunya hi ha dos coordinadors que dinamitzen les accions des de dues àrees diferents, a Gurb (Osona) des de la nostra fàbrica i en la qual tenim una col·laboració mantinguda amb ADFO (Assoc. Disminuïts físics d’Osona), i Barcelona des de la nostra delegació en la qual a més, es coordina la participació dels empleats dels centres de Girona i Tarragona.

Són moltes les iniciatives, per citar algunes: col·laboració amb l’esmorzar solidari en el dia de la família a fi d’aconseguir recol·lecta per a la Fundació Marató TV3, donacions com a empresa col·laboradora de producte BA, a més de les seves diverses campanyes com el Gran Recapte, calendaris solidaris dels empleats per una causa solidària, ajuda en menjadors socials, recollides de joguines per reis, voluntariat mediambiental, recollides de taps amb la fundació SEUR en campanyes d’ajut específiques, … També els nostres equips d’esports organitzen tornejos solidaris per iniciativa pròpia, de fet, tenim un en marxa aquest mes per poder col·laborar amb la llar Nova Esperança de Sant Climent. D’altra banda, Pascual és una empresa molt compromesa des de l’aspecte mediambiental perquè desenvolupa un pla ambiental, de fet es va presentar l’any passat en 4a setmana de RSC a Catalunya, a més és especialment actiu en la seva estratègia de mobilitat sostenible a la qual la ciutat de Barcelona juga un paper important. També hem col·laborat puntualment amb alguna entitat com per exemple amb Acciónatura que treballa per a la biodiversitat.

Aquest any és la primera vegada que participeu en la Tamborinada aportant productes pels més de mil voluntaris que participen. Que suposa per a vosaltres la participació en aquest esdeveniment? Per Pascual ha suposat un plaer poder contribuir i compartir valor amb la Fundació la Roda com a entitat organitzadora de la Tamborinada i d’aquesta gran trobada entre entitats de tota l’àrea. És destacable la tasca social que desenvolupa des de 2003 i en la qual es treballa dia a dia per aportar aquesta essència de valor en la proximitat tan necessària per a tothom. Destacar la nostra admiració per a tots els voluntaris i el gran suport que des del seu treball en les entitats dels barris i especialment a tota la seva tasca conjunta d’equip donant suport i impuls constructiu a través dels projectes pedagògics així com de la dinamització de l’art i la cultura.

Com veieu el futur, creieu que tindrem empreses més responsables i compromeses amb la societat? Podríem considerar que, efectivament, la creació de valor compartit és una alternativa, en el sentit que es tracta d’una elecció entre diverses opcions d’enfocar la gestió d’una empresa. Nosaltres entenem que la millor gestió, la qual permet obtenir fruits a llarg termini, la qual ajuda a perdurar, és aquella que té cura de la relació amb l’entorn. De fet, un estudiós d’aquesta matèria, Arie de Geüs, va realitzar un curiós estudi en un llibre anomenat ” L’empresa viva”. Aquest concepte “d’empresa viva” sorgeix després d’analitzar a algunes de les empreses centenàries que comparteixen quatre característiques: cohesió i sentit de pertinença, tolerància a les noves idees, prudència en els temes financers i sensibilitat amb l’entorn. La creació de valor compartit, entès com una constructiva barreja de tots aquests valors, especialment l’últim dels quatre, podria ser, segurament, el millor remei de les empreses per perdurar.

Gràcies per rebre’ns, Silvia. Ha estat un plaer!