Les titelles de La Roda viatgen a Timisoara

10610930_1491957964382190_242230771055624334_nDurant els dies passats dies del 7 al 10 d’agost, la ciutat romanesa de Timisoara va acollir amb gran èxit el Festival de l’Aplec Internacional amb la intenció de conèixer la cultura i el tarannà català.

En aquesta edició i primera celebrada en terres romaneses, els vilatans de Timisoara es van trobar a totes les places entorn de la de l’Òpera, colles de sardanistes, geganters, bastoners, falcons, capgrossos, etc…, en un nombre total d’aproximadament més de 550 actuants, que a més d’exhibir-se, van oferir també tallers per als romanesos més agosarats que van voler aprendre la sardana. Certament, les actuacions a les places i als escenaris també es van intercalar amb altres de la cultura pròpia de grups com Ansamblul Timișoara o el grup Peregrinii o la cantant Baturova Oyuna que va interpretar, en romanès i català, la cançó de Lluís Llach “El meu país és tan petit”.

Paral·lelament va esdevenir l’anomenat “Aplec solidari” —que va comptar amb la complicitat explícita d’Adifolk—, i que va permès fer arribar una mostra de la cultura catalana a una escola d’infants romanesos que viuen en règim d’acollida. L’encert va anar més enllà de voler visibilitzar la cultura com una manifestació educativa o social, i es va convertir en una festa popular entre els nanos i els actuants a ritme de gralla i toc de timbal. Això es va concretar en una exhibició de la colla de bastoners de Sils i els nans i tetelles de la Fundació la Roda a una escola a vint-i-cinc quilòmetres de la capital, que coordina l’associació Generația Tânarǎ, presidida per Mariana Petersel que, des de fa més de vint-i-cinc anys s’ocupa i treballa pels drets humans de les persones, com menors i joves adolescents, víctimes del tràfic d’éssers humans en l’àmbit europeu . Va ser un moment màgic per tots els que hi eren allà i els nens i nenes van gaudir de valent veient les enormes titelles, dissenyades per l’artista Inés Valls, creades expresament per la TAMBORINADA d’aquest any on es van commemorar de forma lúdica els fets de 1714.

Segons Joan Gómez, president d’Adifolk, l’objectiu d’aquesta entitat és el d’apropar “la cultura popular a ciutats europees, i Timișoara ha estat capaç d’unir les diferents federacions de la cultura popular des de feia molt de temps”.

adifolk@adifolk.cat – www.adifolk.cat

Vídeo resum del 27è Aplec Internacional a Timisoara

Grups que van actuar:

Bastoners de l’Esbart Cabirol de Sils (Sils, la Selva)
Mulasseta de Montblanc (Montblanc, Conca de Barberà)
Nans de l’Esbart Cabirol de Sils (Sils, la Selva)
Nans de la Fundació La Roda (Barcelona, Barcelonès)
Cobla Jovenívola d’Agramunt (Agramunt, Urgell)
Cobla Volta al Món (Barcelona, Barcelonès)
Colla de Diables de Mataró (Mataró, Maresme)
Basilisc (Mataró, Maresme)
Esbart Maragall (Barcelona, Barcelonès)