Visitem l’Aula Hospitalària Germans Trias i Pujol

img_20141217_121145El passat més de desembre vam poder assistir a unes de les activitats realitzades dins el projecte TIRETADES i allà vam conèixer la Roser Jové, la mestra de l’Aula Hospitalària Germans Trias i Pujol (Can Ruti).

La Roser ens va explicar en què consisteix una aula hospitalària, què solen fer-hi, quins són els alumnes que treballen en aquesta aula i quina relació té ella amb la resta dels metges de l’hospital.

L’aula Hospitalària com a tal fa més de 10 anys que funciona, però que és una aula hospitalària? L’aula és un espai compartit: Al matí és escola i a la tarda és ludoteca, zona de jocs. Als matins, els nanos estan sense el “papes” fent escola amb una professora del departament educatiu i fem activitats escolars. Els nanos que porten feines de la seva escola els ajudem a realitzar-les i si no, sempre tenim propostes per fer amb ells mentre siguin a l’hospital.

Com és la franja d’edat dels nens que fan ús de l’aula hospitalària? La franja d’edat dels nens és molt variada, ja que agafa tota la franja escolar des dels 3 fins als 16 anys. De vegades, els nens i nenes malalts crònics que s’han d’estar molt de temps amb la seva malaltia i estudien secundaria, els hi fem un seguiment i facilitem la relació amb els seus centres educatius.

Quants nanos passen per l’aula al dia? Això depèn del dia. De vegades en tenim que en poden sortir de les habitacions una estoneta i et pots trobar amb grups de 6, 3, 10… Va com va. Quan no poden sortir de l’habitació i són nanos de llarga estada passem per la seva habitació i fem feina a la mateixa habitació. L’aula escolar no és només fer feina a l’aula, és fer feina escolar a l’hospital. És la meva tasca com a professora a l’hospital. La meva funció és educativa i he de fer de braç allargador de l’escola ordinària amb l’hospital. 
Per sort, amb l’avanç de les tècniques i la medicina en general, les estades a l’hospital ja no són tan llargues i permeten que moltes recuperacions es puguin fer a casa, però això no vol dir que pugui anar a l’escola. Molts d’ells han d’estar entrant i surtin de l’hospital durant temporades llargues i la meva responsabilitat és fer un seguiment curricular per què no perdin el curs.

Què troben els nens i nenes a l’aula hospitalària? L’impacte d’estar-se a un hospital és el que intentem treballar amb el que els està passant en aquell moment. Les emocions són molt importants. En aquest sentit, les tardes de l’aula es converteixen en un espai obert on el pares i mares poden entrar amb els nanos i fer servir els ordinadors.

TIRETADES és el projecte on La Roda, juntament amb MARABAL, participa en el seu desenvolupament. Què suposa Tiretades per l’aula hospitalària? Els tallers del “Tiretades” són unes activitats que es realitzen als matins tot i que es podrien fer en qualsevol moment del dia perquè és una activitat oberta en la qual els pares també hi participen, però ho fem al matí perquè amb la persona encarregada d’aquesta activitat hem acordat aquest horari. El fet de realitzar “Tiretades” al matí, també és una forma més de completar aquest aspecte curricular d’escola. Al començament, aquests tallers quedaven una mica inconnexos en el temps i d’aquesta forma, aconseguim que tot segueixi un fil conductor de coneixements. En aquest sentit, els tallers del Tiretades van dirigits per una temàtica marcada amb la finalitat de fer conèixer la labor de l’aula hospitalària en una exposició al vestíbul o als passadissos…
Poder comptar amb una persona especialista en fer servir les arts plàstiques, que sap treballar a un hospital i que a més a més, sap tractar amb nens i nenes de totes les edats és molt important pel projecte. Evidentment, els materials que es poden fer servir a un casal de barri o una escola no són els mateixos que pots fer servir a un hospital o si més no de la mateixa forma. De vegades, el tracte amb els nanos comporta uns ritmes diferents o uns plantejaments que varien del principi fins al final de l’activitat.

I les famílies? S’involucren a l’aula? En general s’involucren perquè surten amb una experiència que els atrapa i tornen per portar joguines o llibres i contribuir amb l’aula. El problema d’això és que no en tenim espai suficient. Com es pot veure, estem ben atapeïts de contes, trencaclosques, jocs… Però el que de veritat necessitem és material per fer tallers, com ara pintures, cartolines, plastilines… Materials que comprem i que es gasten.

Tothom qui volgués pot fer de voluntari a l’aula? Es pot contemplar, però no és senzill, ja que han de fer una entrevista amb l’hospital, preparar-se amb un curset, ja que no tothom pot fer voluntariat a hospitals. S’hi han de passar uns filtres específics. Fins i tot les entitats i associacions han de valorar-se i les seves tasques corporatives, en aquest sentit, La Roda ho sap molt bé, doncs ha estat escollida per l’hospital com a Fundació col·laboradora de l’aula hospitalària amb el projecte Tiretades.

A La Roda, com a Fundació que treballa per l’educació i la cultura a través del lleure, ens sentim molt orgullosos i contents de poder col·laborar amb projectes com el Tiretades dins espais com l’Aula Hospitalària Germans Trias i Pujol de Badalona.

Gràcies per la bona feina.