Impactat Intervencions Teatrals. Entrevista Anna Caubet i Silvia De Toro

unnamed2ImpactaT ens parla de transformació social a partir del teatre utilitzant-lo com a mirall de la realitat social que ens envolta i com eina de reflexió i d’intervenció.

Posar en relleu el valor del teatre com a eina de creixement i d’educació és un altre dels objectius que te la nostra associació, que es pionera i precursora del Teatre Social i del Teatre de l’Oprimit a tota Espanya i que dia a dia s’esforça per seguir apropant aquesta disciplina i les seves tècniques a tots els col·lectius des de fa mes de 12 anys.

Ara fa ja vuit anys de la primera edició del “Actuem” i aquesta serà setena edició del “Deslimita’M” que es va crear com a resposta a la necessitat de fer una trobada amb els diferents grups d’adolescents que participaven al projecte “Actuem” creat per la Fundació La Roda i l’Associació ImpactaT.

Com heu viscut l’evolució dels projectes des dels seus inicis fins a l’actualitat?

El projecte Actuem des del seu inici va tenir molt bona acollida i bons resultats amb els col·lectius on es desenvolupava amb continuïtat que es quan definitivament es nota el progrés en la feina feta amb els joves.

Quan es treballa amb col·lectius diversos es genera un procés d’integració. Com treballeu aquest procés amb els nois i noies? Un dels factors mes importants per a aconseguir la integració, i participació en el procés de grup es generar entre els components un ambient de confiança i de llibertat d’expressió amb respecte, aprendre on estan els “límits” i veure els valors que aportem cadascun al grup. Fer que vegin que la diferencia es algo molt positiu i que suma, que tots aprenem uns dels altres i que no podem actuar a la vida amb prejudicis.

Què fan els nois i noies al projecte? Com entren en contacte amb el projecte?

Els tallers son oferts a les diferents entitats i escoles que son les que valoren quin es el grup al que li anirà be treballar amb les tècniques i recursos que ofereix el teatre social. A partir d’aquí comença la nostra feina, que com he dit abans es basa primer de tot en establir una relació de confiança per tal de que puguin poc a poc expressar les seves inquietuds i conflictes, tot allò que els hi agradaria canviar i sobre tot allò que necessitin reflexionar.

En aquests moments de dificultats socials, quins arguments doneu per seguir apostant per aquest tipus de teatre?

Justament el moment de crisis, es la oportunitat per poder fer un canvi. Si estem en crisis es perquè la nostra societat ha arribat a un punt en que hi ha moltes coses que ja no serveixen i que necessiten ser transformades.

El teatre com a mirall dels conflictes ens permet afrontar-los d’una manera mes creativa i ens ajuda a controlar les emocions. En les escenes que creem als tallers, podem entendre les situacions de conflicte i tenir la oportunitat de provar tantes vegades com idees tinguin tots els participants, de trobar una manera diferent d’actuar davant el conflicte plantejat, per tal de trobar la solució o la millor manera d’afrontar-lo.

Quins fruits i quin futur creieu que té el projecte?

El teatre es tan vell com el ser humà. Es una expressió artística que ens ajuda a conèixer-nos millor a nosaltres mateixos i al mon en el que vivim. Com deia Boal forma part de la nostra manera de ser, es a dins nostre.

El teatre es un reflexa permanent de la nostra vida i pensem que te el mateix futur que la nostra existència.

L’Anna i la Sílvia són actrius especialitzades en Teatre de l’oprimit i fundadores de l’Associació ImpactaT.