El Tricentenari fa balanç

n80Durant tot l’any 2014 la Fundació La Roda ha participat de la commemoració del Tricentenari amb activitats lúdiques que s’han repartit per una gran part del territori català. La 37a edició de la “Tamborinada” va ser una gran festa lúdica dels fets del 1714. Les activitats organitzades van recordar els nostres valors culturals, la llengua i la nostra capacitat de treball com elements que han estat capaços de cohesionar socialment durant 300 anys a tots els que van arribar a Catalunya. Amb la implicació de més d’un centenar d’entitats adherides i col·laboradores de La Roda, vam aconseguir que esdevingués una data històrica a la nostra trajectòria particular.

Només a Barcelona ciutat, han estat més de 400 activitats les programades pel Tricentenari, en les quals van predominar les conferències i converses, els itineraris per la ciutat i els concerts. Entre aquestes activitats “La memòria lúdica del Tricentenari” va ser coordinada per la Fundació La Roda i durant tot l’any ha estat un catàleg important de jocs amb els quals s’explicava com a la Barcelona del segle XVIII, en plena guerra, el joc era una manera d’esbargir-se i els barcelonins, de divertir-se en sabien molt. El joc era un factor integrador de les persones que va ajudar a cohesionar la societat.

Han estat 13 mesos intensos de commemoració que han vinculat la Història amb la literatura, les arts escèniques, el cinema, l’arquitectura i el lleure.

Durant l’acte de cloenda que es va celebrar el passat mes d’abril al Palau de la Virreina, Jaume Ciurana, Tinent d’Alcalde de Cultura, Coneixement, Creativitat i Innovació de l’Ajuntament de Barcelona va explicar que “Els objectius que teníem amb les activitats proposades dins del cicle commemoratiu del Tricentenari s’han aconseguit amb èxit. Per un costat buscàvem un programa d’activitats inclusiu, que arribés a la població, que ningú se’n sentís exclòs; un altre dels objectius era deixar un llegat a partir de les aportacions d’investigadors, artistes i entitats, i de material educatiu (que s’ha fet arribar a les escoles); finalment volíem que fos un cicle participatiu, amb rigor acadèmic però no pas academicista”, i que afegia que era necessari tombar els ulls “cap a la Barcelona del barroc i explicar-la als ciutadans, perquè aquesta època no és tan coneguda ni té un relat consolidat, com el tindria la Barcelona industrial, per exemple”.

Toni Soler comissari del Tricentenari BCN, va voler destacar que dues terceres parts dels actes celebrats han estat gratuïts, i també ha posat èmfasi en les associacions i entitats ciutadanes que “s’han volgut sumar a les activitats proposant idees i diverses iniciatives, cosa que ha fet que la commemoració fos molt viscuda” i molt plural.